Sándor Márai, balsam na obsesję jednoznaczności
W świecie błyskawicznych rozstrzygnięć proza Máraiego to genialne przypomnienie, że w życiu bywają zdarzenia, których sensu nigdy nie zrozumiemy.
Damian JankowskiPolska, Europa, dialog. Rozmowa z Robertem Kostro
To, co nas – Polaków – łączy, wydaje się przezroczyste. Zgody jest między nami więcej, ale jej zwyczajnie nie widzimy – mówi dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro.
Karol GrabiasJan Paweł II, wizjoner jedności Europy
Papież Wojtyła nie miał wątpliwości, że straszliwą alternatywą dla integracji Europy będzie pogłębianie się podziałów, a nawet wojna.
Ks. Alfred Marek WierzbickiO. Oszajca: Nie pocieszajmy się pięknością ceremonii pierwszokomunijnych
Wiadomo przecież, że im mniej Boga, tym więcej obrzędów – pisze o. Wacław Oszajca w „Tygodniku Powszechnym”.
Więź.plJudasz Terlikowskiego
Czytając wielopłaszczyznową biografię Judasza – pióra ważnego uczestnika bieżących polskich dyskusji religijnych – nie sposób przestać myśleć o współczesnym kryzysie zaufania do Kościoła.
Jacek MoskwaBrakujące domy należały do umarłych
W mój sen wchodziło to, o czym śniłaby babcia. Ale nie śniła. Bo nie spała. Nie spała, bo nie chciała tych snów. Dawała mi je na chwilę na przechowanie.
Marta HermanowiczŻycie domaga się, by je dawać, a nie nim zarządzać
Styl Boga wyrywa z nihilistycznej logiki „czynię, aby mieć” – mówił wczoraj papież Franciszek.
FranciszekDlaczego zdanie „Jezus umarł za nasze grzechy” ma wybuchowe znaczenie?
Dzięki śmierci Jezusa ludzie mogą wejść w oczyszczoną relację z Bogiem niezależnie od kultu kapłańskiego i liturgii świątynnej. Bez ofiar, bez kapłanów, bez świątyń.
Martin EbnerJeśli bez szemrania wstajesz o trzeciej nad ranem, po łyku kawy wsiadasz w auto i przemierzasz 170 km tylko po to, by zobaczyć łosia brodzącego w rozlewiskach, to wiedz, że dosięgnęła cię łosiomania.
Magdalena FijołekZałożenie, że Putin może być uważany za partnera w negocjacjach, jest równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej – mówi ks. Tomáš Halík.
Więź.plWyjście z metaforycznej niepełnoletności w naszym języku to bardzo drobny krok w stronę nieznanego – zapowiedź zmiany paradygmatu w refleksji teologicznej.
Karol GrabiasTekst Eugene’a O’Neilla z 1956 r. wciąż się broni. Niejedna rodzina nadal tak funkcjonuje: zatruwając się wzajemnie jadem, bez liczenia się z drugim człowiekiem i jego emocjami.
Ks. Andrzej DragułaBlogerzy
Zbigniew Nosowski
Półprzewodnik po nocy ciemnej
Ks. Andrzej Draguła
Mój komentarz do wszystkiego
Cezary Gawryś
Moim przekornym zdaniem
Ks. Andrzej Luter
Tezy Lutra
Bartosz Bartosik
Odgłosy peryferii
Jakub Halcewicz-Pleskaczewski
Coś tu nie gra